Kreativitás a tesztelésben: Egy műhely kialakítása

Kreativitás a tesztelésben: Egy műhely kialakítása

Előfordul, hogy belefásulunk egy-egy feladat végrehajtásába, ha nem találunk elég kihívást a munkában. Hogyan lehet ezeket a helyzeteket kezelni? Hogyan tudunk kreativitást csempészni a napi munkavégzésbe? Zökkentsük ki magunkat a mindennapokból, hogy más nézőpontból lássuk a dolgokat! Osszuk meg gondolatainkat és motiváljuk a egymást a csapattagokkal!

A Ministry of Testing weboldalon, Andy Glover Vizuális tesztelési műhely cikkének elolvasása után nagy kedvem támadt nekem is egy workshop létrehozására a munkahelyen, amely a kreativitást segíti elő a tesztelésben. Mindig is élvezettel olvastam Andy képregényeit, elsősorban azokat, amelyek a teszteléssel voltak kapcsolatban. A mi workshop-unk célja legfőképpen az volt a többi tesztelő tapasztalataival összhangban, hogy hogyan lehet a kreativitás szikráit a tesztelési munkában kihasználni. Mark Leibowit kollégámmal kapcsolatba léptünk a cégünk kreatív csapatának a vezetőjével, Nicole DiCelloval. A kreatív központ célja, hogy játékokkal, csapatépítőkkel segítse az innovációkat. Ez a forrás egy jó kezdetnek bizonyult.

Nincs olyan, hogy valaki hibázik

A műhelyt két részre osztottuk és mind a két session más-más együttműködési lehetőségre fókuszált. Két szabályt határoztunk meg, az egyik, hogy nincsenek hibák, a másik pedig, hogy nem kell művésznek lenned, hogy művészkedj. Az első részben a csapatnak közösen kellett festenie, a másodikban pedig drót és fonalszobrokat kellett alkotnunk. A második rész egy gondolattérkép gyakorlattal végződött, egy másik kolléga projektjére kellett a teszttervet készíteni. Ez a kreatív munka a gondolattérképek létrehozásával különböző nagyszerű ötleteket szült. Bár nem voltunk teljesen tisztában egymás projektjeivel, mégis inspirálónak tartottuk, hogy egymás gondolattérképét javíthatjuk, kérdezhetünk és motiválhatjuk egymást és rengeteg zseniális, új ötlettel tértünk vissza a dolgozóasztalhoz.

A kreatív játék folytatása

A műhely rengeteg hasznos és érdekes tanulsággal szolgált. A kreatív játékok felnyitották a tesztelők szemét és még robusztusabb és hatékonyabb teszttervek elkészítésére inspirálta őket. A művészeti projektben azt tapasztaltuk, hogy a nyugodt környezetben a csoport tagjai meghallgatták egymás ötleteit, fontolóra vették egymás javaslatait, ezáltal egy új megvilágításba helyeződött a csapatmunka. A műhely azt is megmutatta, hogyan lehet ezeket a vizuális és képi elemeket a felhasználni a teszttervek létrehozásában. A workshop ismertette a koncepciót, ajtót nyitott annak a gondolkodásnak, hogyan válhat a kreativitás a tesztelési munka előnyére.

Amikor a tesztelők a projektben a kezdetektől fogva a fejlesztői csapat tagjai, ők is felelnek a projektért, ők is előreviszik azt, szívvel-lélekkel a projekt mellett állnak. A csapat ismeri a projekt erősségeit és gyengeségeit, a felhasználói követelményeket kívülről és belülről egyaránt. Másik esetben ha már egy futó projekthez rendelnek egy tesztelői csapatot. Ilyenkor elég nagy kihívás, hogy a tesztelők magukénak érezzék a projektet és megtalálják a módját annak, hogyan tudnak kreativitást vinni a folyamatba. A drótos és fonalszobros feladat rávilágított erre a kettősségre, amely sokszor váratlan formában bukkan fel előttünk a tesztelésben is.

Kreativitás injekció

A műhely során kis csoportokban dolgoztunk, fonalból és drótokból szobrokat készítettünk. Ahogy a készítés során elkezdtük sajátunknak érezni a szobrokat, egyből arra kértek minket, hogy hagyjuk ott az asztalunkat és a tőlünk balra lévő asztalhoz menjünk. Sok tesztelőnek nehéz volt otthagyni a projektet, aminek már ő is a részese volt, sokak pedig örültek, hogy otthagyhatják és csinálhatnak valami mást. Ez a feladat nagyban megvilágította azt az elvárást, hogy a tesztelők rugalmasak legyenek, ami elég nehéz, ha nagyon sok munkát fektetsz bele valamibe. Ezen kívül még nagyon sok dolgot tanultunk.

Azt is megtanultuk, habár lehet, hogy nem a projekt legelején csatlakozunk, van számtalan lehetőség a kreativitásra a tesztelésben vagy a teszttervek elkészítésében. A műhely azt is megmutatta, ha úgy érezzük, lépjünk egy lépést hátra, játsszunk, csináljunk valami kreatívat és térjünk vissza újult erővel a munkába. Másik módja a kreativitás belekeverésének a munkába, hogy tartsunk magunknál olyan eszközöket, ami segít kreatívnak lenni. Egy játékszünet, vagy egy kreatív pillanat a szabadidőnkben, frissességet ad és még több kreativitást hoz a munkában.

Kérdezzünk!

A workshop tapasztalatai olyanok voltak, mint egy mikrokozmosz a tesztelés világában. Azt tapasztaltuk, ha kreatív szüneteket tartunk a munkában az elősegíti a hatékonyságunkat a tesztelésben. A műhelyt új tapasztalatokkal, újonnan megismert eszközökkel hagytuk el, valamint új perspektívákkal a kreatív tesztelés és fejlesztés tekintetében. Felismertük, ha időt szánunk arra, hogy megálljunk egy pillanatra és figyeljünk azokra, akik körülöttünk vannak, ha hátrébb tudunk lépni, hogy kívülről lássuk a dolgokat, ha meg tudunk osztani gondolatokat másokkal, tudjuk egymást motiválni, erősíteni az ötleteikben, akkor nagyban segítjük a projekt előrehaladását. Sokak a műhelyben serkentőnek látták azt, hogy megosztják a tapasztalataikat más projektekkel kapcsolatban, friss perspektívákat eredményez a tervezésben vagy a felhasználói esetek kigondolásában. Azt tapasztaltuk, hogy csak pár percet vesz igénybe egy gondolkodásmód váltás, de jelentős hatással van a kreativitásra és a hatékonyságra is a munkában.

Személyiségtől függetlenül a kreatív anyagok és kreatív foglalkozások fellobbantják a kreativitás lángját és energetizálnak, felfrissítenek mindenkit. Vizuális eszközöket használni más, mint szavakkal kommunikálni. Például a gondolattérképeket használhatjuk olyan eszközként, amellyel ötleteket, koncepciókat, terveket, teszttervek lehet hatékonyan, eredményesen megosztani egymással. A legfontosabb, hogy a workshop végére mindenkinek olyan ötletek kerültek a tarsolyában, amikkel a kreativitást bele tudja vinni a munkájába.

Szerző:
Shoshannah Gil

<< Vissza