Tesztelési követelmények nyilvántartása

Legutolsó (nem reprezentatív) felmérésem alapján 10-ből 4 fejlesztésnél egyáltalán nem tesztelnek, 3 helyen nincs tervezett tesztelés, további 2 helyen nem használnak tesztmenedzsment eszközt és a maradék 1 helyen sincsenek nyilvántartva az eszközben a tesztelési követelmények.

A tesztelési követelmények teljesen el vannak hanyagolva. Érthető is. Kinek van még erre is ideje, amikor magára a tesztelésre sincs elég erőforrás?

Egy ideje felraktam a Netre egy kérdőívet a tesztmenedzsment eszközökről ( http://www.testing.hu/kerdoiv/tesztmenedzsment_kerdoiv.php ) és a hibakezelőkről. A kérdőív nem a legszebbek közül való, de bízom benne, hogy idővel egyre többen fogják kitölteni. Az eddigi válaszok alapján az derült ki, hogy a tesztmenedzsment eszközöket használók körében is kevesebb, mint 40% használja a tesztelési követelmények tárolására az eszközt. A használók köre szétbontható több csoportba.

Vannak, akik a projekt elején felviszik a követelményeket és ezekre írnak teszteseteket (összekötik a teszteseteket a követelményekkel), de a követelmények karbantartásával már nem foglalkoznak. Ez sajnos abból a szempontból rossz, hogy az idő változásával a követelmények és a tesztesetek szétválnak. Míg a tesztesetek folyamatosan frissítve vannak a projekt előrehaladtával, a követelmények leragadnak az induló fázisban, így a későbbiekben használhatatlanná vállnak.

Vannak akik folyamatosan karbantartják a követelményeket és a felvett hibák által generált új követelményeket is rögzítik a rendszerben, tehát teljesen naprakész követelmény listával rendelkeznek. Illetve az egyes követelményeket rendszerezik, összekötik egymással őket. Az ő számuk a legkevesebb. Gyakorlatilag a tesztelési követelményeket rögzítők között minden harmadik tesztelő használja így a rendszert.

Összefoglalva: A hazai fejlesztések 10%-ánál van tesztmenedzsment eszköz (vagy kialakított Excel táblázatokkal), és azoknak is csak 40%-a használja a rendszert tesztelési követelmények tárolására. A válaszok alapján, aki korrekt módon rögzíti és karban is tartja a tesztelési követelményeket, az a használók (vagyis a 10%-nak a 40%-a) közül kb. 30%. Tehát ha egy hazai fejlesztési projekttel állunk szemben, annak az esélye, hogy a projekten a tesztelési követelményeket is rögzítik és folyamatosan karbantartják azokat, megközelítőleg 1,2% (10%-nak a 40%-ának a 30%-a). Még egyszer jelezném, hogy nem reprezentatív a felmérés!

Elszámoltam valamit?

Lehet. De meghökkentő, hogy bármikor szóba kerül a tesztelési követelmények rögzítése és karbantartása, kétféle alannyal találom szemben magamat:

  • Aki meglepődik, hogy miért is kellene neki a követelményeket rögzítenie.
  • Aki már hallott róla, hogy kellene a követelményeket rögzíteni, de nincs rá ideje.
Miért is kellene a tesztelési követelményeket rögzítenünk és karbantartanunk? Milyen előnyökre tehetünk szert ezáltal?

Haladjunk sorban. Milyen tesztelési követelményeket rögzítsünk?

  • Üzleti követelmények
  • Funkcionális követelmények
  • Teljesítménybeli, performancia követelmények
  • Technikai követelmények
  • Módszertani követelmények
  • Tesztkörnyezetre és tesztadatokra vonatkozó követelmények
  • Különböző teszttípusok által meghatározott tesztelési követelmények

  Sokan gondolják, hogy ha az üzleti követelményeket nyilvántartják, akkor a tesztelési követelményeket is elintézik. A fenti listából kiderül, hogy ez cseppet sem igaz. Az üzleti követelmények között nem fogunk találni technikai- vagy tesztadatokra vonatkozó követelményeket.

Mire lehet még a követelménykezelést használni?

  • Core területek (folyamatok) kiemelése: Kiválasztunk olyan területeket, amelyek nagyobb figyelmet kapnak. Ezeknek a követelményeit egy csoportba szedjük, teszteseteket fogalmazunk meg rájuk. Így a projekt minden egyes időpillanatában meg tudjuk mondani, hogy az adott területet milyen % arányban teszteltük már le.

  • Alkalmazás verziók, változások kezelése: Az egyes verziókra, külön nyilvántarthatunk tesztelési követelményeket. Így meg tudjuk mondani, hogy melyik verziót mennyire teszteltük le.

  • Egyedi tulajdonság szerint csoportosíthatunk követelményeket: A menedzsment igényei szerint (verziók, mérföldkövek, dátumok, funkciók, teszttípusok, tesztelők, környezetek, jogszabályok, ügyfelek, stb.) csoportosíthatjuk a bejegyzéseket, így a felmerülő kérdésekre folyamatosan pontos választ tudunk adni.

Sok mindent fel lehetne még sorolni, de a lényeg mindenhol ugyanaz. Információt szeretnénk kapni az alkalmazás minőségéről. A tesztelési követelményekkel a kiválasztott szempontokat (tulajdonságokat) tudjuk nyomon követni és folyamatosan ellenőrizni.

Szerző:
Pongrácz János

<< Vissza