Interjú Kukla Lászlóval



Ma már kevesen vannak, akik ne ismernék a LogMeIn nevét, az amerikai Nasdaq-on is jegyzett, Magyarországról induló cég egyszerű megoldást adott arra a kérdésre, hogy miként lehet könnyedén elérni egy mobil eszközről egy távoli gépet. A cég egyik tesztvezetőjét kérdeztük: Hogyan történik náluk a tesztelés?

Megtennéd, hogy bemutatod pár mondatban ezt az alkalmazást?

A join.me nevezetű on-line konferenciaszolgáltatásunk, ami a LogMeIn legfiatalabb terméke, mindössze kétéves szolgáltatás; egy olyan alkalmazás, aminek a tervezésénél az elsődleges szempont az volt, hogy a felhasználók számára egy minél egyszerűbb, könnyebben kezelhetőbb, letisztultabb, intuitívabb user interface-t – felhasználói élményt – adjunk.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy több tíz- vagy százfős megbeszélés is néhány kattintással, mindenféle előtelepítés nélkül létrehozható, nem igényel különösebb konfigurációt, tehát lényegesen egyszerűbb, mint a versenytársak termékei.

Ezt a fajta egyszerűséget a jövőbeni fejlesztéseknél is meg kívánjuk tartani, ugyanakkor folyamatosan újabb és újabb funkciókkal gazdagítjuk a terméket. A terméknél a LogMeIn korábbi stratégiája – azaz, hogy az alapszolgáltatás ingyenesen elérhető – szintén megvan. A fizetős verzió olyan extra funkciókat tartalmaz, mint a felhasználói felület testreszabhatósága, saját háttérkép beállítása, saját URL létrehozása, ezen kívül a VoIP, illetve a telefonos kapcsolat egyesítése.

A legújabb funkció a szolgáltatásban az ablakszintű megosztás, ahol a felhasználó kiválaszthatja, hogy éppen melyik futó alkalmazást – ablakot – kívánja a résztvevőkkel megosztani, illetve a fizetős verzióban található meg az előadóváltás lehetősége is – tehát egyik előadó át tudja adni a szerepet a másiknak.

Kik használják ezt a szolgáltatást, illetve hány aktív felhasználó van?

Számunkra örömteli hír, hogy az aktív felhasználok száma augusztusban átlépte az 50 milliomodik meetingrésztvevőt. A felhasználók nagy része egyéni, illetve kisebb üzleti felhasználók, de maga a termék a kis és közepes üzleti vállalkozásokat, ügyfeleket is meg kívánja célozni.

Milyen speciális problémák, akadályok merültek fel a fejlesztés közben, ezeket hogy oldottátok meg?

A problémák helyett inkább kihívásokról beszélnék, ugye itt egy szoftverszolgáltatásról van szó, amely magával vonja azt is, hogy a felhasználói igényeket minél gyorsabban kívánjuk követni, azaz nálunk a néhány napos, illetve néhány hetes feature-fejlesztések a megszokottak. Nyilván ez a gyors fejlesztési sebesség a tesztelés szempontjából is kihívások elé állít – a klasszikus szoftverfejlesztésben, teszteléshez képest – nálunk sok esetben néhány nap áll csak rendelkezésre arra, hogy az új funkciót a release-ig eljuttassuk. Ezen kívül nagyon gyakoriak a párhuzamos fejlesztések, és itt az erőforrások elosztása is kritikus kérdés szokott lenni. A termék több platformos, ez azt jelenti, hogy az előadói oldalon Windows-os és MAC-es gépeken futunk, ezen kívül van iOS-es és Androidos kliensünk, így a tesztelésnél, akár manuális, akár automatizált tesztelésről legyen szó a cross platform tesztelés az egyik nagy kihívás.

Milyen egyedi kihívásokkal kell megküzdenetek az alkalmazás tesztelése során?

A nagyon gyors tesztelés mellett a többplatformos tesztelés az, ami kihívások elé állít, illetve jelen pillanatban is folyamatosan dolgozunk azon, hogy a termék minél nagyobb részét automatizált teszteléssel fedjük le, ezáltal további gyorsulást tudunk elérni a munkában.

Mit tesztek azért, hogy a tesztelés meghatározó részévé váljon a fejlesztésnek?

Igyekszünk a termékfejlesztés minél korábbi fázisába bevonni a tesztelést. Ebben nagy szerepe van annak, hogy az idén áttértünk az agile fejlesztési metodikára. Gyakorlatilag scrum-csapatokban dolgozunk, és ez lehetővé teszi azt, hogy a tesztelés a feature-fejlesztéssel együtt elkezdődhessen. Szerepe van abban is, hogy a tesztelésre felkészülhessünk, tehát időben rendelkezésre áll a tesztelés részére minden információ, tesztelési utasítások, teszttervek, tesztesetek.

A tesztelések során leginkább milyen feladatokra és módszerekre koncentráltok?

A feladatok között elsődlegesen a funkciók, feature-ök tesztelésére figyelünk. Ha egy funkció eljut abba a fázisba, hogy kiadásra kész, akkor ezt még egy regressziós tesztelés követi, illetve az új feature-ök automatizálása folyamatosan történik.

Hogyan végeztek biztonsági teszteket?

Ez egy többlépcsős folyamat. Az elsődleges és legfontosabb dolog az, hogy már a fejlesztés során olyan szabályok legyenek meghatározva, amikkel az alapvető hibák, biztonsági rések elkerülhetők. Természetesen a tesztelésnek az a feladata, hogy ezeket a szabályokat igazolja, vagyis hogy minden ezek szerint lett-e fejlesztve. Ezen kívül részt vesz a biztonsági tesztelésben az infrastruktúra – szerverek – üzemeltetéséért felelős csapat, illetve a legvégén a QA-csapat.

Mekkora csapattal teszteltek?

Jelenleg 14 fős a join.me tesztelői csapata, ebből három automatizált tesztelő van. A tesztelők két-három fős scrum-csapatokban vannak, így biztosított az új funkciók párhuzamos fejlesztése, illetve tesztelése.

Milyen teszteszközöket használtok?

Hibakövető rendszernek a Jirát használjuk. Ezenkívül folyamatban van egy tesztmenedzsment eszköz bevezetése, de még nem döntöttünk a végleges termék mellett. A tesztelési utasítások, a teszttervek, illetve a tesztfolyamat állapotának a nyomonkövetése lenne az elsődleges szempont. Ezenkívül információmegosztásra, információtárolásra még Wikit használunk. Technikai oldalról leggyakrabban használt eszközeink hálózati hibák keresésére a WireShark vagy a Fiddler, adatbázis-teszteléseknél az SQL Profiler.

Hogy látod, mi az, amit javítani lehetne a tesztelésnél?

Én azt gondolom, hogy az elsődleges és legfontosabb dolog az az automatizált tesztelések részarányának növelése. Jelen pillanatban a website részéről kb. 75-80%-os lefedettségünk van, és azon dolgozunk, hogy ugyanez a lefedettség a Windows-os és MAC-es hoston, illetve később a mobilalkalmazásoknál is megvalósuljon.

Ha jelentkeznék hozzátok tesztelőnek, milyen elvárásoknak kéne megfelelnem?

Természetesen szükséges a szakmai alaptudás, ez alatt hálózatos ismereteket értek elsősorban, de ezenkívül nagyon fontos gyakorlatilag az a pozitív értelemben vett kritikus szemlélet, ami egy tesztelő munkáját segíti. Ez egy hozzáállásbeli kérdés. Nagyon fontos, hogy a tesztelő képes legyen a felhasználó szemszögéből gondolkodni, észrevenni azokat a nem feltétlenül hibákat, „éppen csak” problémákat, amik mondjuk a felhasználói élményt ronthatják. Vagyis nem csak a tesztelési utasítások lépésről-lépésre történő végrehajtása a feladata.

A LogMeIn-ről

A 2000-es évek elején a cég alapvetően egy szűk körű, szakmai réteget szolgált ki, azonban mára megoldásaikat világszerte használják, legyen szó PC-ről, Macintosh számítógépekről, szerverekről vagy okostelefonokról. A LogMeIn a felhasználók egyik kedvenc megoldása a hálózatba kapcsolt eszközök távvezérlésére, fájlmegosztásra, rendszerfelügyeletre, fontos adatok biztonsági mentésére, üzleti csoportmunkára vagy „személyre szabott” ügyféltámogatásra. Díjnyertes megoldásaikat bármely böngészővel és internetkapcsolattal rendelkező eszközről kipróbálhatja, megvásárolhatja és telepítheti. Ebben a pillanatban is több, mint 140 millió eszközön használják a LogMeIn szolgáltatásait világszerte!
Kevesen tudják, de a LogMeIn-story egyike a modern Magyarország sikertörténeteinek. Ez a magasan képzett munkaerőre, és nagy hozzáadott értékre épülő vállalkozás ugyanis magyar alapítású. Persze a cég felvirágoztatásában a forradalmi ötlet mellett egy jól összeszokott fejlesztői csapatra és egy olyan vezetőre is szükség volt, aki 15 éven belül két online céget is felépített a semmiből, és tőzsdére vitte őket.
Az alapító üzleti és szakmai sikereire figyeltek fel a tengerentúlon, hogy aztán 2003-ban amerikai befektetők felkarolják a céget. A LogMeIn nemzetközi főhadiszállása ekkor került át Budapestről az Egyesült Államokba, a Massachusetts állambeli Bostonba.
A fejlődés pedig óriási ütemet vett: a LogMeIn ma már valódi globális brand. A délkelet-ázsiai, ausztráliai és óceániai régió központja Sydney-ben, európai sales irodáik Amszterdamban és Londonban, fejlesztőközpontjuk azonban továbbra is itt, Magyarországon, Budapesten és Szegeden található, hiszen a szakértői gárda a világ bármely pontján megállná a helyét! A LogMeIn a magyar kreativitás egyik sikertörténete.

Szerző:
Kukla László

<< Vissza